Seniorkatter – hur anpassar man miljön för att uppnå bäst livskvalité?

Seniorkatter är lika mycket individer som alla andra katter. Vissa klarar sig bra utan speciella anpassningar och vissa uppskattar om man hjälper dem med några små förändringar i miljön för att underlätta livet.

Äldre katter kan ha ont i lederna, tecken på det kan vara att katten sover mer eller har svårare att hoppa upp i soffan eller på bordet. Du kan underlätta tillgång genom att ha en trappstege upp till kattens favoritställe.

Vissa katter uppskattar en anpassad kattlåda. Den ideala kattlådan för en äldre katt (eller vilken katt som helst) är stor så att katten kan sätta sig på det typiska sättet utan att någon kroppsdel rör vid kanterna. Kanterna ska vara låga så att även en katt som har ont i lederna har lätt att hoppa in. Generellt är det bra med en kattlåda mer än du har katter. Har du alltså 2 katter är det bra med 3 lådor.

Om katten har svårt med syn och hörsel kan det vara lämplig att se över kattens utevistelse. Vissa katter kan vänja sig att gå ut i koppel eller man kan även bygga en speciell kattrastgård på tomten. Frisk luft är uppskattat av de flesta katter och många seniorer gillar att ligga i solen och uppleva alla dofter, ljud och rörelser.

En katt som har ont i tänderna fortsätter oftast äta torrfoder trots smärtan. Därför reagerar kattägaren ibland inte innan det är riktigt tydligt att katten har ont. Kontrollera gärna kattens munhåla regelbundet och observera förändringar som tandsten, inflammerat tandkött, tandfrakturer mm. Du kan också be din veterinär är kontrollera tänderna till exempel vid vaccination. Då kan man upptäcka förändringar tidigt och undvika mycket lidande.

Kom ihåg att en katt som spinner inte alltid är en katt som mår bra. Katter spinner även för att lugna ner sig när de mår dåligt eller har ont.

Att väga din katt kan ge dig viktig information om hur katten mår. Det finns en del olika sjukdomar som orsakar förändringar i vikten. Det är inte så ovanligt att en äldre katt får för långa klor, kontrollera klorna regelbundet så att de inte växer in i trampdynan.

Observera även små förändringar i din katts beteende. Har katten druckit mer under senaste tiden? Har katten kanske kräkts oftare? Verkar katten tröttare eller rör sig annorlunda? Boka en tid hos veterinär för en klinisk undersökning och berätta vad du har upptäckt. Då kan veterinären tillsammans med dig bedöma vilka fler utredningar eller behandlingar din katt behöver. En behandling är oftast lättast innan det har gått för långt.