Djurkliniken bjöd in till öppet hus i nya lokalerna: “Känns fantastiskt att vara igång”

Vid årsskiftet stod det klart att Djurkliniken Norrtälje får en ny ägare efter konkursen. Och under lördagen bjöds allmänheten in till öppet hus i de nyrenoverade lokalerna. Bland annat fick besökarna klappa en sköldpadda.
Veronica Theander, djurvårdare, har under lördagens öppet hus illustrerat för barn hur en djuroperation ser ut – med hjälp av en nallebjörn. Bild: Ida Forsgren

– Med erfarenhet av att ha drivit djurkliniken i Bromma i 14 år känner jag mig säker i att jag vet vad som fungerar och inte, säger nya ägaren Buba Badjie. Bild: Ida Forsgren

När Norrtelje tidning kommer till Djurklinikens öppet hus under lördagen, har redan många av besökarna tackat för sig och åkt hem. I operationsrummet finns därför inga nyfikna barn eller djur kvar, men på bordet ligger en gosedjursnalle som ser ut att ha blivit nedsövd i väntan på operation.
– Tyvärr har vi ingen puls, skämtar djurvårdare Veronica Theander, men förklarar sedan att nallen är ett sätt att illustrera för barn hur det kan se ut när djuren ska opereras.
Veronica är ett av flera nya ansikten i Djurklinikens lokaler, sedan verksamheten fick en ny ägare vid årsskiftet. Lokalerna är desamma, men personalen liksom en stor del av utrustningen, är ny.

Klinikchef Barbara Köchli håller upp sköldpaddan Frank, som besökare får klappa under lördagens öppet hus. Bild: Ida Forsgren

– Det är väldigt roligt att få vara med på något från början. Och att få arbeta i en fin miljö med såpass ny utrustning, säger Veronica Theander.
Även den nya ägaren, veterinären och före detta Robinson-deltagaren Buba Badjie gläds åt att på allvar vara igång.
– Det känns fantastiskt. Responsen från Norrtäljeborna har varit positiv, det finns helt klart ett stort intresse, säger han.
Du tog över efter en konkurs, är det något som oroar dig?
– Nej, utan det viktiga är att vi mjukstartar nu och sedan utvecklar verksamheten. Med erfarenhet av att ha drivit djurkliniken i Bromma i 14 år känner jag mig säker i att jag vet vad som fungerar och inte, säger Buba Badjie.
Han tillägger att kliniken till en början kommer vara öppen vardagar klockan 8 till 17. Men att hans strävan är att den så småningom också ska hålla helg- och kvällsöppet.

Buba Badjie tillsammans med släkt och vänner. Längst till höger: Njol Joe Badjie och Pa Modou Badjie från gruppen Panetoz, Bubas brorsöner. Bild: Ida Forsgren

– Jag tänker långsiktigt. Det känns väldigt kul att etablera sig i Norrtälje, det känns som en framtidsstad dit många flyttar, säger han.
I dagsläget finns två veterinärer på kliniken, Buba Badjie och Barbara Köchli. Men redan på måndag ansluter sig veterinären Karin Vesterlund till personalskaran. Och till sommaren, när Buba Badjie förväntar sig att trycket på kliniken ökar, kommer en fjärde veterinär rycka in efter sin mammaledighet.
Barbara Köchli, som är klinikchef och har extra kompetens inom exotiska djur, visar in i röntgenrummet. Här får besökarna träffa och klappa sköldpaddan Frank, som Barbara håller mellan händerna.
– Jag tror många är glada över att de nu inte behöver åka till Stockholm för att få hjälp om de har andra djur än hundar och katter. Det känns roligt att kunna bidra med den kompetensen, säger Barbara Köchli