Tandvård

Vi erbjuder tandstenstagning med ultraljud samt polering av tänderna. Vid en allvarlig inflammation kan man ibland inte rädda tanden, och då kan vi även hjälpa till att dra ut den.
Som hjälp i arbetet har vi en tandröntgen.

På kattens och hundens tänder bildas det hela tiden en mjuk bakteriebeläggning som kallas plack. Om den inte tas bort kan den förkalkas och bli till tandsten, som är en hård beläggning som inte går att borsta bort. Plack och tandsten ger inflammation och svullnad av tandköttet, och om bakterierna kryper ner under tandköttskanten kan inflammationen i värsta fall göra att tanden lossnar.

Tecken på tandproblem kan vara att katten eller hunden tvekar att äta eftersom tuggandet gör ont. Den kan välja att äta mjukmat före torrfoder, och dregla mycket och tappa mat ur munnen när den äter.
Tittar man in i munnen kan man i många fall se att tandköttet är rött och lättblödande och att tänderna är täckta av beläggningar. Ofta luktar djuret väldigt illa ur munnen. Ibland kan djuren dock ha problem med munnen utan att det syns så mycket.

Förebyggande tandvård

Vi rekommenderar att man borstar tänderna på alla hundar och katter en gång per dag just för att få bort placken och undvika att munnen blir inflammerad. Då har man även koll på munnen och märker snabbt t.ex. om någon tand är trasig eller om något fastnat.

FORL/TR hos katt

FORL (Feline Odontoclastic Resorptive Lesions) och TR (Tooth resorption) är två namn på samma sjukdom som drabbar katter. Det är ett relativt vanligt problem på katt, och studier har visat att runt två tredjedelar av alla vuxna katter är drabbade. Sjukdomen finns även hos vilda kattdjur, men orsaken är ännu okänd.
Sjukdomen innebär att tändernas emalj sakta bryts ner. Det gör ont, vilket kan göra att katten inte vill äta, dreglar och drar sig undan. Ibland kan katterna gnissla tänder och riva sig mot munnen och nosen. Det kan vara svårt att se skadorna på tänderna, men ibland kan man se förändringar på emaljen. Skadorna kan dock även sitta på själva tandroten, och därför är tandröntgen ett måste för att ställa diagnosen.
Behandlingen innebär att de drabbade tänderna dras ut. Ibland drabbas fler tänder i takt med att katten blir äldre, vilket kan betyda att katten behöver komma in flera gånger.

Katterna klarar sig bra utan sina trasiga tänder och blir ofta mycket piggare och gladare när smärtan i munnen är borta.