Förebyggande vård

Vaccinationer

Hund
Parvo, valpsjuka och smittsam hepatit (HCC)
Kennelhosta (både med Nobivac Pi och Nobivac KC)
Leptospiros

Katt
Kattpest
Kattsnuva

Kanin
Kaninpest
Kaningulsot (RHDV och RHDV2)

Iller

Resa med djur

Vi utfärdar djurpass och kan hjälpa till med de vaccinationer och avmaskningar som behövs inför resan. Vår veterinär Anna Gyllenhammar är dessutom officiell veterinär och kan hjälpa till med Traces och andra exportintyg.
All info om vad som krävs för att ta in ett djur till Sverige finns på Jordbruksverkets hemsida http://www.sjv.se under ”Djur” och sedan ”Resor och transporter”. För information om att föra in djur till andra länder hänvisar vi till respektive lands jordbruksmyndighet eller ambassad.

Tänk på att vara ute i god tid, framför allt vid resor utanför EU och Norge!

Viktkontroll

Övervikt blir vanligare och vanligare hos våra husdjur. Precis som hos människor ökar det risken för många olika sjukdomar, t.ex. ledproblem, diabetes, andningsproblem och hjärtsjukdomar.

Orsaken är oftast att djuret äter för mycket i förhållande till hur mycket energi den gör av med. Kastrerade djur har lägre ämnesomsättning och går lättare upp i vikt. Även vissa medicinska problem, som sköldkörtelproblem och binjureproblem kan påverka vikten.

Att banta ett djur tar tid och kan vara frustrerande, men om man är strikt kommer man att lyckas i slutändan.

Det viktigaste man kan göra för att få ner djuret i vikt är att se över utfodringen. Så kallade ”lighfoder” är bra för att hålla vikten, men för att få ner djuret i vikt behövs oftast ett rent bantningsfoder. Exempel på ett sådant är t.ex. Hill’s Metabolic. Det är viktigt att räkna ut hur mycket djuret ska äta och hålla sig till det strikt, utan att ge saker utöver fodret.

Man bör även öka motionen så mycket som det går rent praktiskt för att öka förbränningen. Hundar får gå ut på fler och längre promenader och kan även t.ex. simma om de gillar det. Katter är lite svårare, men man kan prova att leka mer med dem och låta dem jobba för sin mat.
Dock är det viktigt att inte överanstränga djuret. Extra viktigt är det såklart om djuret är väldigt tjockt eller har led- eller hjärtproblem.

Vi har en stor hundvåg samt små kattvågar, och djurägare är alltid välkomna in till oss för att väga sina djur och få råd om hullet.

Vi svarar också gärna på frågor om val av foder.

Hör gärna av dig till oss om du har några frågor!