Klåda : Symptom eller sjukdom?

Fråga:
Varför kliar min hund/katt sig så mycket?
Vad kan jag göra själv?
När måste jag kontakta min veterinär?

Svar:

Varför kliar min hund/katt sig?

Den frågan får vi veterinärer höra ofta och ibland krävs det detektivarbete för att hitta orsaken.
Jag räknar med att ca 20% procent av alla besök till Brommadjurklinik har någonting med huden att göra.
Det finns hundratals andra anledningar till varför din hund eller katt kliar sig. Här tar jag upp de vanligaste men det är ändå en liten del av alla orsaker. För att komma till botten med besväret måste man ha en bra veterinärkontakt och kanske måste man komma på återbesök flera gånger. Ofta hittar man t.ex. ohyra vid första besöket och då är saken klar. Men ibland krävs det en ordentlig utredning och den tar lite tid. För det mesta lyckas man. Det finns många olika diagnostiska prover man kan ta och ofta ser man sekundära problem t.ex. bakteriella infektioner eller svamp som först måste tas omhand innan man kan hitta det grundläggande problemet.

Ohyra
Den vanligaste orsaken till att en hund eller katt kliar sig är ohyra av något slag.
Loppor, löss, mjällkvalster och rävskabb är vanligast och bland dessa är loppor absolut vanligast. Mindre vanligt är allergier av olika slag däribland foderallergi som faktiskt är ganska ovanligt.

Loppor lever sitt liv mestadels i omgivningen där värddjuret lever. Ditt hus/lägenhet är således även loppans hem. Djuret smittas utomhus eller av en smittbärare. Loppans ägg läggs med förkärlek i golvspringor och mattor hemma. När dessa kläcks till en larv måste dessa få mat och den består av loppans avföring som till stor del består av blod. Loppan suger alltså blod från värddjuret och lägger sin avföring i djurets päls. Avföringen trillar sedan ner till larven i mattan. Vid stor loppinfektion kan man se dessa små “korvar” i djurets päls. Klådan kommer av loppans saliv som är starkt klådbildande. Man kan dessutom bli allergisk mot saliven och då blir problemet än större. I mikroskop avgör man vilken typ av loppa det är. Det finns många olika.

Löss är mer ovanligt och syns framförallt på katter som är sjuka av en eller annan anledning. Katten slutar då att slicka sig och lössen kan utvecklas i fred. Lössen lever hela sitt liv på värddjuret och är därför inte så smittsamt i omgivningen. Äggen klistras på ett hårstrå och syns i pälsen om man tittar noga. Hundar kan såklart smittas och får då måttlig klåda.

Mjällkvalster kallas även kaninkvalster. Det är små men synliga kvalster som lever på djuret
och lägger sina ägg på hudens översta lager eller på hårstrån, Vanligtvis ser man en ökad mjällbildning till följd av kvalstrets retning i huden. Denna mjällbildning är vanligast på djurets ländrygg. Både hund och katt drabbas.
Kanin drabbas ofta och här ser man en typisk bild. Tjock, lite fetaktig mjällbildning oftast på ryggen är vanligtvis mjällkvalster på kanin. Diagnos får vi genom att skrapa huden och titta i mikroskop.

Rävskabb smittas hundar oftast av när de sniffar eller rör vid stället där räven kliat sig. Katter kan i princip inte drabbas av rävskabb. Denna ohyra lever i huden och gräver gångar där honan lägger sina ägg. Klådan är enorm och hunden kan ofta ej sova, stannar ofta på promenaden och kliar sig. Vanliga ställen är ben, öronsnibbar och ljumskar men kan naturligtvis drabba andra ställen. Räven lider ohyggligt och ser man en skabbangripen räv skall man försöka ordna så att den skjuts, dels för att den skall slippa lidandet men även för att hindra smittspridning. Hundarna kan vi bota på ett enkelt sätt. Rävskabb är mycket smittsamt även mellan hundar. Alla hundar i samma hushåll bör behandlas samtidigt. Diagnos ställs genom att skrapa i huden och titta i mikroskop alternativt kan man ta ett blodprov och leta efter antikroppar mot rävskabb

Allergier är ganska vanliga hos våra hundar. Hundar och katter är allergiska mot samma saker som vi men får ej rinnande ögon eller nos. Deras “allergiceller” sitter istället i huden och det leder till klåda här. Vanliga ställen där det kliar är ljumske, flank, svansrot och öron. Klådan är måttlig och ibland säsongsbetonad om man är pollenallergiker. Vanligtvis syns det inget i huden men den kliar ändå. Ibland blir det infektioner med bakterier till följd av allergin och då kliar det ännu mer.

Diagnosen ställer vi genom att utföra ett så kallat “pricktest”. Då sprutar man in mycket små mängder av de vanligaste allergenerna (det som utlöser allergin) och ser ifall kroppen reagerar. Sedan kan man med en speciell injektionsbehandling ofta hålla hunden fri från sin klåda. Antihistaminer, essentiella fettsyror (fiskolja) och ibland kortison är andra mediciner som används. Man även använda enklare test metoder med hjälp av blodprov.
Kan katten eller hunden bli allergisk mot sin mat?
Foderallergi är en populär diagnos just nu och i varje butik kan man köpa foder som är “icke allergiskt”. Foderallergi är mer ovanligt än man kanske tror. Klådan liknar den vid t.ex. pollenallergi men kan vara mer uttalad. För att hitta en foderallergi brukar vi först utesluta allt annat som kan ge klåda och sedan startas en mycket sträng diet med speciella foder. Att bara byta foder i någon vecka är helt overksamt. En eliminationsdiet som det heter måste vara strikt styrd och ingredienserna måste väljas med omsorg. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt foder vid behov.
Kortison och klåda
Kortison är ett bra preparat mot klåda men det kan ge biverkningar och vi använder det med försiktighet. Kortison dämpar i princip all klåda ganska bra oavsett ursprung men bäst är det vid allergiproblem. Ofta kan man dock med antihistaminer, tillsats av essentiella fettsyror och medicinska schampo slippa använda kortison.

Kontaktallergi kan förekomma på hundar men är ovanligt p.g.a. att pälsen utgör gott skydd. De områden som kan drabbas är tassar, nos, läppar, och ibland buken. Tassarna kan vara känsliga mot t.ex. golvpolish. Nosen kan vara känslig mot plastmaterial som används till matskål.
Slutligen önskar jag er en trevlig läsning

Kan husse eller matte smittas av hundens/kattens ohyra?

Ofta får jag frågan om katten/hudens loppor, löss mm smittar till husse eller matte. Det gör dom inte. Visst kan loppor bita en människa men vårt blod fungerar ej för loppans fortplantning. Men det kliar ändå. Kliar det på dina ben så är det ofta loppor. Mjällkvalster biter ibland på magen och underarmarna. Rävskabb kan i undantagsfall smitta men vi har aldrig sett en sådan överföring så det är ovanligt. Rävskabb kan ej fortplanta sig på människa.